„A kicsi szép”
Lehetséges (ki)utak és stratégiák itt és most
Az elmúlt években Magyarországon a nemzetközi válságnál is súlyosabb, az építészek mindennapjait érintő építőipari visszaesés következett be. Ez a változás az építészetet és az építészeket is fontos válaszút elé állítja. Az alapvetően mennyiségi és pazarlásra hajló szemlélet válsága előtérbe helyezi az új kiindulópontokat kereső stratégiákat. A tematikus évhez Ernst Schumacher nagy hatású, az ökológiai és humán szemléletű közgazdaságtan „bibliájává” vált könyvének címét választottuk.
Ha a cseppben a tenger tükröződik, akkor a „kicsi” dolgokban is rejtőzhetnek széles horizontú távlatok. A „kicsi” jelző az építészetben sok mindenre vonatkozhat. Lehet negatív és pozitív értelme: jelenthet egy pusztán a funkcióra figyelő, reduktív szemléletet, de egy, az adottságokkal és lehetőségekkel számot vető hozzáállást is. S lehetnek anyagi és szellemi eredői: az anyagi okok a szegénység egyre súlyosabb problémáit, a szellemiek pedig a mindenkori feladatokhoz arányosan viszonyuló, felelős építészeti magatartás mikéntjét vetik fel.
A fentebb vázolt lehetséges értelmezések új, eddig kevésbé ismert területekre vezethetnek. Ezek az építészeti “kirándulások” a tervezői eszköztár kiszélesítésére is módot adnak. Előtérbe helyezik az adottságok és erőforrások körültekintőbb mérlegelését; lehetőségek meglátását és feltárását problémás helyzetekben; az új beavatkozások mellett - vagy akár helyett - a meglévő továbbépítését, az újrahasznosítás különböző módjait. A lépték talán kisebb, ugyanakkor a helyhez, közösséghez fűződő kapcsolatok intenzívebbek lehetnek, és a beavatkozás formái is bővülhetnek.
Hogyan lehet tehát aktív módon reagálni a mai helyzetre? Mennyiben kell támaszkodni a mindenkori helyi kultúra sajátosságaira? Hogyan lehet a specializált tudást összekapcsolni a laikus jártasságokkal? Milyen erőforrást jelent az adott közösség önszerveződése, illetve ennek elősegítése? Milyen együttműködési módok képzelhetők el szakmán belül és kívül? Mit tanulhatunk a környező országok tapasztalataiból? Mit jelenthet, miben rejlik a kicsi ereje?
(A 2012/13-as tematikus év programja része az Építőművészeti Doktori Iskola “Mi a magyar most?” c. projektjének, melynek megvalósulását az “Új tehetséggondozó programok és kutatások a Műegyetem tudományos műhelyeiben” c. projekt teszi lehetővé a TÁMOP-4.2.2.B-10/1--2010-0009 program támogatásával.)
2012. ősz és tavasz
2012 szeptemberében megalakultak a 2012/13-as tanév tematikus évének (K+F projektjének) kutatócsoportjai.
- „Apátsági kert” címmel a tihanyi bencés apátság Belső-tó parti (Ürge-dombi) területének fejlesztési lehetőségeit kutatja az Alkér Katalin, Bartha András, Gyulovics István, Kovács Zsófia alkotta csoport, konzulensük: Karácsony Tamás DLA egyetemi docens. Projektjük az apátság valós fejlesztési elképzeléseit kívánja alátámasztani, komplex (a terület lehetőségeit, a szerzetes hasznosítás módozatait, a fenntarthatóságot és a kézi építés módozatait egyaránt vizsgáló) tervezői-kutatói megközelítésben.
- Dimitrijevic Tijana, Brósz Csaba Botond, Kukucska Gergely, Szabó Dávid, konzulensük, Alföldi György DLA egyetemi docens vezetésével a budapesti Magdolna-negyed valós, EU-s forrásokra támaszkodó szociális városrehabilitációjához kapcsolódnak projektjükkel kapcsolódnak a tematikus évhez. Kutatásuk 4 konkrét helyszínt vizsgál olyan speciális funkciók telepítésével, amelyek mind a kerületrész szociális problémáit kívánják orvosolni (információs iroda, mosoda, családfejlesztő-gondozó, stb.).
- Nyim község aktuális fejlesztési lehetőségeivel foglalkozik a Szántay Zsófia-Francsics László-Magyari Zsuzsa alkotta csoport, konzulensük, Major György DLA egyetemi docens vezetésével. Projektjük elsősorban az aprófalvak fenntarthatóságának építészeti vetületein keresztül vizsgál és javasol konkrét építészeti beavatkozásokat Nyimben.
- „Jelenlét az iskolaszekrényben” címet adta a közösségi részvételen alapuló kutatásuknak a Kronavetter Péter-Mihály Eszter-Pelle Zita részvételével működő csoport, amelyet Marosi Bálint DLA egyetemi adjunktus vezet. Az újbudai Szent Imre Gimnázium használaton kívüli udvarának hasznosításával foglalkozó projekt döntően épít a gimnázium tanári karával és diákjaival folytatott konzultációkra.
- „Közös ház” címet adta Hakkel Márton, Csízy László és Tatár-Gönczi Orsolya projektjüknek, amelyet Fejérdy Péter DLA egyetemi adjunktus vezet. Projektjük kötődik a „Degrowth” nemzetközi mozgalmához, amely a különféle nem-növekedési stratégiákat kutatja az élet számos területén. Projektjük fővárosi önkormányzati tulajdonú, ám használaton kívüli helyiségek hasznosítását is célul tűzte ki.
Egyéni kutatási munkák
A 2012. szeptember 1. és 2012. január 31. közötti egyéni doktoranduszi munka alapján a Doktori Iskola vezetője által megbízott Tanulmányi Bizottság választotta ki a 9 legkiválóbb dokrorandusz munkáját, s számukra a 2013. február 1. és 2012. június 30. közötti időszakra a projekt keretéből ösztöndíj-kiegészítést ítélt oda.
A doktoranduszok egyéni kutatási munkái színes képet rajzolnak elénk. Vannak, akiknek munkája szoros kapcsolatban készült annak a kutatócsoportnak a közös munkájával, amelynek tagjai voltak. Ezekben az esetekben a csoportmunkát segítette, támasztotta alá az egyéni kutatás eredménye. Vannak, akiknek témája tágabb, a tematikus mottóval lazább viszonyban lévő problémát dolgozott fel, ezek általánosságban színesítették, egészítették ki a közös munkát.
Külföldi szakmai tanulmányutak
A tematikus évhez kapcsolódott több munkacsoport külföldi szakmai tanulmányútja is. Míg a Magdolna-negyeddel foglalkozó kutatócsoport Berlin szociális építészeti helyszíneit elemezte (2013.április.18-21.) a nyim-i, elmaradott hazai kistelepülés fejlesztését előmozdítani szándékozó csoport erdélyi hasonló helyzetű kistelepüléseket látogatott meg (2013. április 12-16.), a tihanyi bencések projektével foglalkozók olasz, osztrák és szlovén apátságokat tanulmányoztak (2013. április 3-6.). E kiscsoportos külföldi tanulmányutak mind közvetlen módon segítették a csoportok munkáit, és beépültek kutatásukba.
A Doktori Iskola nagylétszámú közös tanulmányútja idén Svácjba vezetett, ahol lehetőség nyílt a legújabb közösségi épületek és új fejlesztések helyszíni áttanulmányozására. A szakmai tanulmányutat külön erre a szemeszterre meghirdetett Kortárs svájci építészet c. kurzus készítette elő, Klobusovszki Péter DLA egyetemi adjunktus vezetésével.
Meghívott külföldi előadók
A BME Építőművészeti Doktori Iskola meghívására Andrea Deplazes svájci építészprofesszor tartott előadást 2013. április 19-én a Műegyetem K275. termében. Az előadás címe: Amurs (vonzalmak és választások) – Újabb munkákról. Előadásában a zürich-i ETH-n az előadás időpontjában is látható, 18 munkát bemutató kiállításuk és a hozzá kapcsolódó publikáció alapján beszélt munkáiról.
A BME Építőművészeti Doktori Iskola meghívására Aleksandar Ignjatović belgrádi meghívott előadó tartott előadást 2013. április 24-én a Műegyetem K210-es termében, Three paradigms of yugoslavism – architecture and identity in Yugoslavia 1904-1941 címmel. Előadásában bemutatta, hogyan segítette az építészet az egyetlen, bár kulturálisan nem egységes nemzet megteremtését, mi történik, ha az építészet regionális változatait az állam szponzorálja és azt, hogy van-e különbség a jugosloventsvo és a jugoslaventsvo között?
Évkönyv
„BME Építőművészeti Doktori Iskola 2012/13 – A kicsi szép” című (ISSN 2063-5982, felelős kiadó: Cságoly Ferenc DLA DSc, terjedelem: 210 oldal) kiadvány összefoglalta a projekt keretein belül készült vagy megvalósult valamennyi munkát és eseményt, közli a csoportos és egyéni kutatások publikációit.
evkonyv_dla2013_JAV17 ny.pdf - Letöltés |