Közlekedési és szállítási rendszerek hatékonyságának, szolgáltatási színvonalának a növelése
1. A kutatás célja
Olyan modellek, módszerek, szállítási rendszerek kutatása, kidolgozása, tesztelése, és alkalmazás-orientált fejlesztése, melyek alkalmasak a közlekedési és szállítási rendszerek hatékony, biztonságos és környezetkímélő működtetésére, a szolgáltatás színvonalának az emelésére
A kutatás céljának megfelelően több alprogramot, önálló doktori témát lehet meghatározni. Közülük a projekt keretében kiemelten kezeltek a következők:
- Komplex műszaki-gazdasági hatékonyságjavító módszerek értékelése, fejlesztése a szállítmányozásban
- Integrált telematikai rendszerek alkalmazása a személyközlekedésben.
- A vasúti közlekedés uniós szabályozásához igazodó új vasúti áruszállítási technológiák kidolgozása.
- Helyi és helyközi közforgalmú személyközlekedés szolgáltatási színvonalának értékelése.
2. Technikai leírás
A járművek, közlekedési és szállítási rendszerek kutatása gyorsan változik, fejlődik a közlekedés - szállítás stratégiai szerepének a felértékelődésével. Ezeket a változásokat az alábbi tényezők gyorsítják:
- a számítástechnika lehetőség exponenciális növekedése (párhuzamos számítások, szuperszámítógépek alkalmazása),
- a mikro és nano technológiának terjedése (beágyazott, osztott vezeték nélkül kommunikáló, mikro chipekre alapozott mikor érzékelők, rádiófrekvenciás azonosítók, stb. gyors terjedése,
- a rendszerintegráció gyors fejlődése, szerepének a növekedése (nemcsak járművön belül, de a jármű flották, illetve a közlekedési rendszeren belül az ágazatok, a járművek, a közlekedési hálózatok és az infrastruktúra működésének az integrációja),
- a rendszer felügyelet (monitoring) új magasabb szintre emelkedése (pl. health technológia terjedése, egységes infó-kommunikációs rendszer kialakítása ide értve a járművek a földi és a világűrbe telepített, mint GPS, vagy rendszerintegrált kommunikációs egységek működésének egy rendszerbe építése),
- a döntési mechanizmus változása (integrált felügyelet - szituáció elemzés - szimulációval segített döntés támogatás - döntés, - végrehajtás integrált rendszerbe szervezése)
- a hatékonyság szerepének a növekedése (a teljes közlekedési és szállítási rendszer hatékony, biztonságos és fenntartható működtetésének az irányítása, az interoperabilitás és az intermodalitás biztosítása céllal).
Ezek a hatások kikényszerítik, hogy
- újrafogalmazzuk a hatékonyságot, annak értékelési módszerét (bele értve a megfogalmazásba az energetikai, költség, környezetterhelés, biztonsági, védelmi, stb. követelményeket, és optimális, fenntartható rendszerek kialakítását),
- újra értelmezzük a nagy rendszerek működését, a működés befolyásolási módszereit, eljárásait, átértelmezzük a szituációelemzés - döntéstámogatás - döntés végrehajtás szerepét, automatizálási lehetőségeit,
- elemezzük és fejlesszük a rendszer-integrációt (a járművek, közlekedési hálózatok, infrastruktúra integrált működését, kidolgozva annak feltételeit, az új technológiák alkalmazási lehetőségeit, irányítási modelljeit),
A Doktori Iskola ezen elvek mentén a kutatás-fejlesztések jelenlegi fázisában a rendszer szintű modellek és szimulációs lehetőségek, a hatékonyság meghatározási és irányítási elveinek fejlesztése mellett a kutatási célok alpontban megfogalmazott rendszerelemek kutatására koncentrál. A projekten belüli cél, hogy a hallgatókat, fiatal kutatókat a vázolt új elvek, új kutatási filozófia alkalmazása felé orientáljuk.
3. Várható eredmények
A projekt keretében támogatott kutatások, kapcsolódva a nemzeti és az nemzetközi (első sorban EU FP) projektekhez három lényeges eredményre vezethetnek:
- az integrált közlekedési, szállítási rendszer komplex hatékonyságának meghatározása (ide értve a hatékonyság kritériumainak az értelmezését, a kritérium alapján megvalósuló integrált, fenntartható rendszer tervezését, optimálását, értékelését, minősítését, a kritériumokat alkalmazó irányítási elvek kialakítását),
- új szabályozáshoz igazodó szállítási rendszerek kidolgozása új szállítási rendszerek kialakítása a fenntartható, hatékony és biztonságos közlekedési rendszerek továbbfejlesztése érdekében,
- a közlekedési rendszeren belül a telemetria, az infó-kommunikációs alrendszer fejlesztése a szállítmányozás komplex fejlesztésére.
4. Az eredmények jelentősége, alkalmazhatósága
Köszönhetően a Doktori Iskolában közreműködő oktatók, kutatók nemzetközi elismertségének, nemzetközi kutatási projektekben való aktív közreműködésének az előző pontban meghatározott eredmények a nemzetközi kutatási irányvonalhoz igazodva nemzetközi szintű újdonságokat, új eredményeket fognak tartalmazni, és különösen fontosak lesznek a magyar gazdaság és társadalom fejlődését katalizáló, stratégiai fontosságú integrált közlekedési szállítási rendszer fejlesztésében.
Az eredmények a résztvevők hazai és nemzetközi szerepvállalásának is köszönhetően közvetlen hasznosulnak majd
- az európai kutatás-fejlesztési platformokban meghatározott célok elérése érdekében indított kutatási projektekben, a nemzetközi (európai) integrált közlekedési és szállítási rendszer továbbfejlesztésében,
- a hazai integrált közlekedési szállítási rendszer megújításában, a nemzeti közlekedési, szállítási stratégia kidolgozásában, a hazai és a globális gazdaság, a társadalom elvárásainak magasabb szinten megfelelő közlekedési, szállítási rendszer megvalósításában,
- nem elhanyagolható szerepe lesz az eredményeknek a fiatal magyar kutatók, oktatók szemléletformálásában, felkészítésében a folyamatosan - a gazdaság és a társadalom fejlődésével a szállítási és a mobilitás igények növekedésével - jelentkező új problémák, kihívások felismerésére, definiálására, kutatására, megoldásra.
5. Az indikátorok teljesítése
Doktori iskola |
Első év |
Második év (első és második összege) |
Mutató forrása |
A konstrukció támogatásával megjelent publikációk száma |
1 |
3 |
BME PA |
A konstrukció támogatásával megtartott hazai es nemzetközi konferencia előadások |
2 |
9 |
Konferencia programfüzetek |
A konstrukció megvalósításába bevont kutatók, oktatók száma |
3 |
8 |
bérszámfejtés |
A konstrukció megvalósításába bevont hallgatók száma |
2 |
6 |
bérszámfejtés |
6. A tehetséggondozás formája a kutatások során
A kutatási feladatok megvalósításába elsősorban doktoranduszokat és doktorjelölteket vonunk be, akiknél a tehetséggondozás következő tevékenységekben valósul meg:
- felkészítés (doktori tantárgyak hallgatása) az kutatási célok megvalósítása érdekében meghatározott témakörökben,
- három alkalommal munkaértekezlet tartása, a kutatási módszerekről irányokról, lehetőségekről (témavezetők) és az időközben elért eredményekről (doktoranduszok, doktorjelöltek),
- hazai szervezetek, kutatási központok meglátogatása, gyakorlati tapasztalatok szerzése, részvétel hazai projektekben,
- nemzetközi tapasztalatcsere a partner intézményeknél ()részvétel EU FP projektekben, nemzetközi konferenciákon, látogatás külföldi egyetemeken, kutatóintézeteknél)
- Műegyetem nemzetközi színvonalú doktori iskoláinak a kutatói környezetébe integrálódva valósítják meg kutatásaikat;
- közös és önálló publikációk megjelentetése, előadások tartása nemzetközi és hazai konferenciákon,
- bekapcsolódás az eredmények alkalmazásába (tudás-transzfer, jogvédelem, hazai és nemzetközi projektek eredményeinek az ismertetése)
A programba korlátozottan BSc és MSc hallgatók is bekapcsolódnak alapvetően olyan céllal, hogy megismerjék a kutatás módszertanát, folyamatát és felkészülhessenek a doktori iskolákban folytatandó kutatási tevékenységükre.