Járművek, közlekedési rendszerek irányítása
1. A kutatás célja
Olyan modellek, irányítási eljárások, módszerek kidolgozása, tesztelése, és alkalmazás-orientált fejlesztése, melyek alkalmasak járművek, jármű- csoportok és közlekedési és szállítási rendszerek hatékony, biztonságos és környezetkímélő irányítására
A kutatás céljának megfelelően több alprogramot, önálló doktori témát lehet meghatározni. Közülük a projekt keretében kiemelten kezeltek a következők:
- Irányítási célú modellezés és járműdinamikai alkalmazása.
- Oszlopban haladó járműcsoport irányítása.
- Műholdvevős járműkövető rendszerek pontosságának növelése.
- Nagyméretű nemlineáris közúti közlekedési hálózatok modellezése és tartomány szinten történő optimális irányítása
2. Technikai leírás
A járművek, közlekedési és szállítási rendszerek kutatása gyorsan változik, fejlődik a közlekedés - szállítás stratégiai szerepének a felértékelődésével. Ezeket a változásokat az alábbi tényezők gyorsítják:
- a számítástechnika lehetőség exponenciális növekedése (párhuzamos számítások, szuperszámítógépek alkalmazása),
- az osztott, vezeték nélkül kommunikáló mikro érzékelők gyors terjedése, a földi és a világűrbe telepített érzékelők (GPS) egységes rendszerbe integrálása, új irányítási elvek kidolgozása a hatékony, biztonságos és fenntartható működtetésének az irányítása, az interoperabilitás és az intermodalitás biztosítása érdekében,
- a rendszerintegráció gyors fejlődése, szerepének a növekedése (nemcsak járművön belül, de a jármű flották, illetve a közlekedési rendszeren belül az ágazatok, a járművek, a közlekedési hálózatok és az infrastruktúra működésének az integrációja),
- a döntési mechanizmus változása (integrált felügyelet - szituáció elemzés - szimulációval segített döntés támogatás - döntés, - végrehajtás integrált rendszerbe szervezése).
Ezek a hatások kikényszerítik, hogy
- újrafogalmazzuk a hatékonyságot, annak értékelési módszerét (bele értve a megfogalmazásba az energetikai, költség, környezetterhelés, biztonsági, védelmi, stb. követelményeket, és optimális, fenntartható rendszerek kialakítását),
- átértelmezzük a modellezés, a szimuláció szerepét (ide értve a nemlineáris hatásokat, a rendszer paraméter bizonytalanságát, a rendszer-anomáliákat, a járművek, járműrendszerek, nagy rendszerek, hálózatok szimulációját, az operátorok szubjektív döntési mechanizmusát, a rendszerek sztochasztikus és statisztikus szimulációját),
- elemezzük és fejlesszük a az irányítási elveket, módszereket, kialakítsuk a jármű-csoportok, illetve közlekedési rendszerek irányítására.
A Doktori Iskola ezen elvek mentén a kutatás-fejlesztések jelenlegi fázisában a rendszer szintű modellek és szimulációs lehetőségek, irányítási elvek fejlesztése mellett a kutatási célok alpontban megfogalmazott rendszerelemek kutatására koncentrál. A projekten belüli cél, hogy a hallgatókat, fiatal kutatókat a vázolt új elvek, új kutatási filozófia alkalmazása felé orientáljuk.
3. Várható eredmények
A projekt keretében támogatott kutatások, kapcsolódva a nemzeti és a nemzetközi (első sorban EU FP) projektekhez három lényeges eredményre vezethetnek:
- új modellezési és szimulációs eljárások kidolgozása (melyek alkalmasak lesznek a járművek dinamikai, a jármű-csoportok, oszlopban haladó járművek, járműrobotok és a közlekedési rendszerek irányítási célú modellezésére,
- a járművek, jármű-csoportok közlekedési rendszereke irányításához szükséges bemenő (pl. GPS alapú helymeghatározási) jelek minőségének (pontosságának) az értékelésére, javítására,
- új eljárások és módszerek kifejlesztése, melyek alkalmasak lesznek a járművek dinamikai egyéni és csoportos mozgásának, illetve közlekedési rendszereknek az irányítási minőségének a javítására.
4. Az eredmények jelentősége, alkalmazhatósága
Köszönhetően a Doktori Iskolában közreműködő oktatók, kutatók nemzetközi elismertségének, nemzetközi kutatási projektekben való aktív közreműködésének az előző pontban meghatározott eredmények a nemzetközi kutatási irányvonalhoz igazodva nemzetközi szintű újdonságokat, új eredményeket fognak tartalmazni.
Az eredmények a résztvevők hazai és nemzetközi szerepvállalásának is köszönhetően közvetlen hasznosulnak majd
- az európai kutatás-fejlesztési programokban, elősegítve az eredményes részvételt az EU FP7 és FP8 keretprogramjaiban,
- a kiemelt járműgyártási területen alkalmas lesz a hazai kutatási szerepvállalás színvonalának az emelésére,
- a kutatási téma sajátosságai, különös tekintettel a jármű - csoportok oszlopokban történő mozgásának az automatizált irányítása alkalmas a hazai védelmi potenciál növelésére, a koalíciós feladatok ellátásakor a biztonság növelésére,
- oszlopokba hazai integrált közlekedési szállítási rendszer megújításában, a nemzeti közlekedési, szállítási stratégia kidolgozásában, a hazai és a globális gazdaság, a társadalom elvárásainak magasabb szinten megfelelő közlekedési, szállítási rendszer megvalósításában,
- nem elhanyagolható szerepe lesz az eredményeknek a fiatal magyar kutatók, oktatók szemléletformálásában, felkészítésében.
5. Az indikátorok teljesítése
Doktori iskola |
Első év |
Második év (első és második összege) |
Mutató forrása |
A konstrukció támogatásával megjelent publikációk száma |
0 |
6 |
BME PA |
A konstrukció támogatásával megtartott hazai es nemzetközi konferencia előadások |
4 |
25 |
Konferencia programfüzetek |
A konstrukció megvalósításába bevont kutatók, oktatók száma |
2 |
7 |
bérszámfejtés |
A konstrukció megvalósításába bevont hallgatók száma |
2 |
6 |
bérszámfejtés |
6. A tehetséggondozás formája a kutatások során
A kutatási feladatok megvalósításába elsősorban doktoranduszokat és doktorjelölteket vonunk be, akiknél a tehetséggondozás következő tevékenységekben valósul meg:
- felkészítés (doktori tantárgyak hallgatása) az kutatási célok megvalósítása érdekében meghatározott témakörökben,
- három alkalommal munkaértekezlet tartása, a kutatási módszerekről irányokról, lehetőségekről (témavezetők) és az időközben elért eredményekről (doktoranduszok, doktorjelöltek),
- hazai szervezetek, kutatási központok meglátogatása, gyakorlati tapasztalatok szerzése, részvétel hazai projektekben,
- nemzetközi tapasztalatcsere a partner intézményeknél, részvétel EU FP projektekben, nemzetközi konferenciákon, látogatás külföldi egyetemeken, kutatóintézeteknél,
- a műegyetem nemzetközi színvonalú doktori iskoláinak a kutatói környezetébe integrálódva valósítják meg kutatásaikat;
- közös és önálló publikációk megjelentetése, előadások tartása nemzetközi és hazai konferenciákon,
- bekapcsolódás az eredmények alkalmazásába (tudás-transzfer, jogvédelem, hazai és nemzetközi projektek eredményeinek az ismertetése)